• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
Etelävartiointi | Sydbevakning

Etelävartiointi | Sydbevakning

  • Meistä
        • Etelävartiointi 30-vuotta
  • Kotiin
        • Hälytysjärjestelmät ja valvontajärjestelmät
        • Kameravalvonta
        • Paloturvallisuus
        • Hätä- ja turvapainikkeet
  • Yrityksille
        • Asiantuntijapalvelut
          • Aulapalvelut
          • Riskianalyysit
          • Henkilösuojaus
          • Turvatarkastukset
          • Turvallisuuspalvelut ja suunnitelmat
        • Vartiointipalvelut
          • Paikallisvartiointi
          • Piirivartiointi
          • Etäpalvelut
          • Myymäläturva
          • Tapahtumaturvallisuus
          • Järjestyksenvalvonta
          • Turvatarkastukset
        • Turvatekniikan ratkaisut yrityksille
          • Rikosilmoitin- ja murtosuojaus
          • Hälytysjärjestelmä
          • Kameravalvonta ja valvontajärjestelmä yrityksille
          • Kulunvalvonta
          • Turvapuhelimet
          • Vuotovahdit
          • Rappuavustin ja evakuointituoli
          • Yksintyöskentelyratkaisut
        • Palvelukeskus
          • Asiakaspalvelukeskus
          • Etäpalvelut
          • Kiinteistöpäivystys
        • Kalustonhallinta
        • Hälytyskeskus
        • Koulutukset
  • Asiakkaitamme
  • Ajankohtaista
  • Töihin meille
        • Avoimet työpaikat
        • Uratarinat
        • Usein kysytyt kysymykset
        • Turvallisuusalan antoisimmat kesätyöt 2025
  • Ota yhteyttä
  • Suomi

Uratarina: Marika, piirivartija, hälytyskeskuspäivystäjä ja kohde-esihenkilö

”Kentällä tilanteet vaihtuvat nopeasti ja vaativat nopeaa reagointia”

”Hälytyksiä voi tupsahdella vuoron aikana milloin vain ja minne vain. Hälytykseen on vastattava ja mentävä paikalle, vaikka vartija olisi sillä hetkellä piirinsä toisella laidalla”, kertoo piirivartijana työskentelevä Marika (49).

Piirivartijan tehtäviin kuuluu kiertää autolla tarkistamassa toimeksiantosopimusten mukaisia asiakaskohteita. Ammattikielellä toimeksiantoja kutsutaan ajolistoiksi. Lisäksi piirivartija lähtee paikalle, kun tulee hälytys.

Asiakas voi tehdä hälytyksen soittamalla Etelävartioinnin hälytyskeskukseen. Tai hälytyksen tekee työvuorossa oleva operaattori, joka näkee hälytyskeskuksen kameroista tai valvontataululle tulleesta tiedosta, että kohteessa on murto tai jotakin muuta menneillään.

”Hälytyksen syynä voi olla murto tai henkilösuojaus, mikä saattaa sitten paikan päällä muuttua vaikkapa ensiaputehtäväksi. Tilanteen hoitaminen etenee asiakkaan kanssa sovittujen toimintaohjeiden mukaan joko niin, että vartija lähtee heti paikalle tai niin, että ensin soitetaan yhteyshenkilölle. Tämä saattaa sitten sanoa, ettei talossa pitäisi olla ketään. Laittakaa vartija paikalle”, Marika kertoo.

Piirivartijan tehtäviin kuuluu kiertää autolla tarkistamassa toimeksiantosopimusten mukaisia asiakaskohteita. Ammattikielellä toimeksiantoja kutsutaan ajolistoiksi. Lisäksi piirivartija lähtee paikalle, kun tulee hälytys.

Piirivartija ja operaattori

”Operaattori operoi vartioiden kenttätöitä, on tukena, antaa ohjeita ja laittaa keikkoja, joiden tiedot hän lähettää vartijan puhelimeen. Jos hälytyksiä tulee yhtä aikaa paljon, operaattori miettii yhdessä vartijan kanssa, että miten tehtävät saadaan parhaiten hoidettua työvuoron aikana, mitä tehtäviä priorisoidaan ja miten määräaikaistehtävät hoidetaan”, Marika kertoo.

Lähtökohtaisesti vartija menee paikalle yksin. Kohteeseen mennessään vartijan pitää olla varautunut siihen, että siellä voi olla myös murtomies paikan päällä.

”Joskus hälytys voi olla myös haamuhälytys, jonka on aiheuttanut ilmastointi- tai joku muu laite, tai yrityksen oma edustaja, vaikkapa toimitusjohtaja, joka on tekemässä töitä iltamyöhään ja on unohtanut ottaa hälytykset pois päältä. Kun itse toimin operaattorina, saatan soittaa poliisit saman tien paikalle, varsinkin, jos olen nähnyt kameroista, että siellä on menossa murtokeikka”, Marika sanoo.

Etelävartioinnin palveluksessa Marika on ollut reilut puolitoista vuotta. Vartijantöitä hän on tehnyt osapuilleen 15 vuotta.

Marika toimi aiemman turvatehtävissä julkisella sektorilla ja oli esimiesasemassa. Organisaatiomuutosten myötä toimenkuva muuttui kuitenkin niin paljon, ettei työ enää häntä innostanut ja työmatkakin oli pitkä. Hän rupesi hissukseen etsimään uusia töitä.

”Huomasin ilmoituksen, että Etelävartiointi etsii vartijaa ja otin yhteyttä ja sain kutsun haastatteluun. Silloin vasta selvisi, että kyseessä oli osa-aikainen tehtävä. Kokemukseni ja osaamiseni oli henkilöstöpäällikkö Jouko Lylyn mielestä sen verran hyvää, että hän halusi tarjota minulle täyspäivätöitä. Niinpä tulin taloon ja hyvin olen viihtynyt.”

Marika tykkää siitä, että hänellä on samassa talossa kolmenlaisia tehtäviä: piirivartijan ja operaattorin ja välillä myös paikallisvartijan.

”Ehkä en enää koko aikaa jaksaisikaan olla ajamassa, kun ikääkin on jo kertynyt. Siksi on mukava olla välillä siistissä sisätyössä ja organisoida, johtaa ja ratkoa ongelmia koulutustaan hyödyntäen. Ja sitten taas on kiva päästä kentälle.”

Johto toimii lähellä henkilöstöä

Marika pääsi mielestään helposti sisään tehtäviinsä ja taloon. Toisaalta vartiointityö perustuu lakiin yksityisistä turvapalveluista eikä niistä puitteista voida poiketa eri yrityksissä.

”Toki jokaisella yrityksellä on oma tyylinsä ajatella, tehdä ja toimia. Menettelytapojen sisäistämiseen meni jonkin verran aikaa. Tukena ja apuna minulla oli monia luottoihmisiä, jotka antoivat neuvoja sekä kehuivat ja tsemppasivat, kun näkivät siihen tarvetta. Se oli minusta todella hieno tapa auttaa uutta työntekijää ja siksi haluan nyt tukea taloon tulevia uusia ihmisiä samalla tavalla.”

Marikalla on työkokemusta isoista globaaleista vartiointiorganisaatioista, joiden meininkiä hän kuvaa armeijatyyppiseksi.

”Titteli määrittelee käskyjärjestyksen. Etelävartiointi on perheyritys, eikä käskyjärjestys mene samalla tavalla tittelin mukaan, vaan tehtävän ja tilanteen mukaan. Tittelistä riippumatta kynnys ottaa yhteyttä on matala ja aina olen saanut apua, kun olen sitä tarvinnut. Voin suositella työnantajaani.”

Menettelytapojen sisäistämiseen meni jonkin verran aikaa. Tukena ja apuna minulla oli monia luottoihmisiä, jotka antoivat neuvoja sekä kehuivat ja tsemppasivat, kun näkivät siihen tarvetta. Se oli minusta todella hieno tapa auttaa uutta työntekijää ja siksi haluan nyt tukea taloon tulevia uusia ihmisiä samalla tavalla.”

Tehtävä voi muuttua tilanteen edetessä

Marika kertoo viime yönä sahanneensa omaa piiriään laidasta laitaan. Kun yksi tehtävä tuli hoidettua, toinen jo odotti ja ihan toisella puolella. Tehtävä voi myös muuttua yhtäkkiä täysin erilaiseksi kuin millaisena se on annettu.

”Tilanteet vaihtuvat kentällä nopeasti ja niihin on mukauduttava ja reagoitava nopeasti. Joku henkilösuojaustehtävä voi hetkessä muuttuu ensiaputehtäväksi, kuten viime yönä, kun lähdin etsimään tunkeutujaa yhdestä hotellista. Kyseistä henkilöä ei löytynyt, mutta löytyi toinen, joka oli niin päihtynyt, että hän tarvitsi ensiapua.”

”Aina pitää muistaa katsoa tilannetta asiakkaan ja kohdehenkilön näkökulmasta, ja samalla muistaa myös oma oikeusturva. Siinä hetkessä mennään, eikä tehtävää jätetä kesken ja sanota, että lähden nyt, kun työvuoro loppui tai alkoi lounasaika.”

Tunnustautuu koti-ihmiseksi

Marika kuvaa itseään koti-ihmiseksi. Kun hänellä on vapaata, auto ei juurikaan liiku pihasta.

”Viihdyn kotona. Meidän poika nauraa meille, kun pötkötämme mieheni kanssa samassa asennossa sohvalla ja katsomme tallennuksesta yhteisiä suosikkisarjojamme. Teemme kotihommia meidän läpällä ilmaistuna.”  

Aikaa kuluu myös hevosten ja koirien seurassa, jos Marika sitä haluaa.

”Onneksi hevoset eivät ole minun, vaan tyttären. Auttelen hevosten kanssa, jos jaksan lähteä tallille. Mutta, jos en, niin ei ole pakko. Kaksi tyttären kääpiövillakoiraa ovat lapsenlapsiamme ja tulevat aina välillä tulevat mummon ja paapan luokse hoitoon.”

”Kentällä töitä tehdään siinä hetkessä. Tehtävää ei jätetä kesken ja sanota, että lähden nyt, kun työvuoro loppui tai alkoi lounasaika.”

Artikkeli: Liisa Airaksinen

Ensisijainen sivupalkki

Footer

Etelävartiointi Oy

Y-tunnus: 0945321-7
Teknikontie 13
10600 Tammisaari

Kirkkonummen toimipiste

Hirsalantie 11
02420 Jorvas

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

Tietosuojaseloste

Vaihde 24/7

09 3154 9000
info@etelavartiointi.fi

Toimisto ja laskutus

019 233 888
laskutus@etelavartiointi.fi

Hälytyskeskus 24/7

09 3154 9000

Myynti

Toni Träskelin, 044 036 3604
Esa-Pekka Niemi, 050 577 1864

Ota Yhteyttä

    Pyydä tarjous

    Jätä soittopyyntö

    Huoltotilaus

    ·Toteutus ja ylläpito MMD Networks·

    Hallinnoi evästeiden suostumusta
    Parhaan kokemuksen tarjoamiseksi käytämme teknologioita, kuten evästeitä, tallentaaksemme ja/tai käyttääksemme laitetietoja. Näiden tekniikoiden hyväksyminen antaa meille mahdollisuuden käsitellä tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia tällä sivustolla. Suostumuksen jättäminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
    Toiminnalliset Aina aktiivinen
    Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
    Asetukset
    Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
    Tilastot
    Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
    Markkinointi
    Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
    Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse {vendor_count} toimittajia Lue lisää näistä tarkoituksista
    Näytä asetukset
    {title} {title} {title}