• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
Etelävartiointi | Sydbevakning

Etelävartiointi | Sydbevakning

  • Meistä
        • Etelävartiointi 30-vuotta
  • Kotiin
        • Hälytysjärjestelmät ja valvontajärjestelmät
        • Kameravalvonta
        • Paloturvallisuus
        • Hätä- ja turvapainikkeet
  • Yrityksille
        • Asiantuntijapalvelut
          • Aulapalvelut
          • Riskianalyysit
          • Henkilösuojaus
          • Turvatarkastukset
          • Turvallisuuspalvelut ja suunnitelmat
        • Vartiointipalvelut
          • Paikallisvartiointi
          • Piirivartiointi
          • Etäpalvelut
          • Myymäläturva
          • Tapahtumaturvallisuus
          • Järjestyksenvalvonta
          • Turvatarkastukset
        • Turvatekniikan ratkaisut yrityksille
          • Rikosilmoitin- ja murtosuojaus
          • Hälytysjärjestelmä
          • Kameravalvonta ja valvontajärjestelmä yrityksille
          • Kulunvalvonta
          • Turvapuhelimet
          • Vuotovahdit
          • Rappuavustin ja evakuointituoli
          • Yksintyöskentelyratkaisut
        • Palvelukeskus
          • Asiakaspalvelukeskus
          • Etäpalvelut
          • Kiinteistöpäivystys
        • Kalustonhallinta
        • Hälytyskeskus
        • Koulutukset
  • Asiakkaitamme
  • Ajankohtaista
  • Töihin meille
        • Avoimet työpaikat
        • Uratarinat
        • Usein kysytyt kysymykset
        • Turvallisuusalan antoisimmat kesätyöt 2025
  • Ota yhteyttä
  • Suomi
  • Ruotsi

Hankalat ja uhkaavat asiakkaat

Suomessa väkivallalle tai sen uhalle altistuu vuosittain yli 100 000 työntekijää. Turvallinen työympäristö kuuluu kaikille ja varautuminen hankalien ja uhkaavien asiakkaiden varalle on keskeinen investointi omaan turvallisuuteen. Koulutus antaa valmiudet hankalien, uhkaavien ja aggressiivisten henkilöiden kohtaamiseen sekä uhkatilanteisen ennaltaehkäisyyn.

Koulutuksessa opit uhka- ja vaaratilanteiden tekijöitä, kommunikointitaitoja haastavissa tilanteissa, toimintatapoja uhkatilanteen ollessa päällä sekä ymmärrät hankalien ja uhkaavien tilanteiden vaikutukset omaan työkykyysi. Koulutus pohjaa opetuksen laadukkaan asiakaspalvelutason ylläpitämiseen. Mitä osaat koulutuksen jälkeen?

  • Ymmärrät uhkaavan ja aggressiivisen käytöksen syyt
  • Osaat arvioida asiakkaan tunnetiloja
  • Tiedostat, että voit hallita omia tunteitasi provosoitaessakin konkreettisin keinoin
  • Tiedät kuinka kommunikoida hankalien ja uhkaavien asiakkaiden kanssa
  • Osaat rajata ja päättää hankalat asiakastilanteet
  • Tiedät millainen vaikutus hankalilla ja uhkaavilla asiakastilanteilla on hyvinvointiisi ja työkykyysi.
  • Tiedät tapoja uhkatilanteista toipumiseen sekä niistä oppimiseen.
  • Tiedät millaista tukea ja apua voit saada työhyvinvointisi- ja työkykysi tueksi.

Kaupan alalla
Väkivaltatilanteet liittyvät muun muassa päihteiden vaikutuksen alaisena oleviin tai muuten sekaviin asiakkaisiin ja heidän häiriökäyttäytymisensä rajaamiseen, varkaan kiinniottoon, myynnistä kieltäytymiseen sekä ryöstöihin tai niiden yrityksiin.

Kiinteistöpalvelualalla
Väkivaltaisen tai uhkaavan käytöksen kohtaaminen liittyy yleensä julkisissa tiloissa liikkumiseen ja työskentelyyn ihmisten kodeissa, yksintyöskentelyyn, rasistisiin tai muuten vahvoihin ennakkoluuloihin, epätyypillisiin työaikoihin sekä asiakkaiden päihteiden käyttöön.

Hotelli- ja ravintola-alalla
Väkivaltatilanteet syntyvät tavallisimmin sisäänpääsyn rajoittamisesta tai estämisestä, tiloista poistamisesta tai tilojen sulkemisesta, tarjoilun lopettamisesta tai asiakkaiden keskinäisten erimielisyyksien selvittämistä.

Sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla
päihtyneiden asiakkaiden vastentahtoinen hoitaminen, arvaamattomasti ja uhkaavasti käyttäytyvät omaiset, erimielisyydet hoidosta ja tarvittavista palveluista, etuuksien epääminen ja ei-toivotut päätökset. Työskenteleminen asiakkaan kotona, varustelaukkujen kantaminen sekä yksintyöskentely lisäävät väkivallan kohtaamisen riskiä.

Opetus- ja varhaiskasvatusalalla
Oppilaiden käytöksen rajaamistilanteet, rangaistuksen antaminen ja niiden valvonta, lasten ja nuorten lisääntynyt pahoinvointi sekä oppilaiden keskinäisten ristiriitojen selvittelytilanteet lisäävät väkivaltaisen käyttäytymisen riskiä.


Yksintyöskentely on väkivallan uhkaa lisäävä tekijä

Yksintyöskentelyssä väkivallan ja tapaturmien riskit korostuvat. Ilta- tai yöaikaan tehtävät työtehtävät, päihtyneet asiakkaat, rahan tai arvokkaan omaisuuden käsittely sekä työskentely avoimessa tilassa ovat palvelualalla tunnistettuja uhkaa lisääviä tekijöitä. Myös sairas- ja tapaturmatilanteet ovat merkittäviä työntekijän turvallisuustekijöitä. Työpaikalla olevat muut henkilöt, kuten kaupan asiakkaat, eivät korvaa muita työntekijöitä, vaan työnantajan tulee järjestää yksintyöskentelevälle työntekijälle mahdollisuus tarpeelliseen yhteydenpitoon työnantajan, hänen edustajansa tai muiden työntekijöiden kanssa. Yksintyöskentelyssä tulee myös varmistaa, että työntekijällä on mahdollisuus hälyttää apua.

Toimivin keino yksintyöskentelyn rajoittamiseen on vähentää yksintyöskentelyyn käytettyä aikaa. Mikäli yksintyöskentelyä ei kuitenkaan voida kokonaan välttää, on väkivallan uhan riskiä vähennettävä teknisin keinoin ja ennakolta ehkäisevillä toimilla.

Lue lisää yksintyöskentelystä >

Jäikö koulutus mietityttämään?

Mietitkö, sopisiko koulutus tarpeeseesi? Haluatko räätälöidä ryhmällesi omannäköisen koulutuksen?

Laita viestiä tai soita, niin katsotaan yhdessä tarpeisiisi sopiva koulutuskokonaisuus!

Jouka Lyly
Koulutuspalvelut
044 036 3625
jouka.lyly@etelavartiointi.fi

Ensisijainen sivupalkki

Yrityksille

  • Asiantuntijapalvelut
  • Vartiointipalvelut
  • Turvatekniikan ratkaisut yrityksille
  • Hälytyskeskus
  • Palvelukeskus
  • Koulutukset
    • Toimitilaturvallisuus
    • Kaasusumutinkoulutus
    • Itsepuolustuskoulutus
    • Uhkatilanteiden hallinta
    • Teleskooppipatukan koulutus
    • Hankalat ja uhkaavat asiakkaat
    • Fyysisen voimankäytön perusteet
    • Järjestyksenvalvojan peruskurssi
    • Järjestyksenvalvojan kertauskurssi
    • Voimankäyttövälineiden kertauskoulutus
  • Kalustonhallinta

Footer

Etelävartiointi Oy

Y-tunnus: 0945321-7
Teknikontie 13
10600 Tammisaari

Kirkkonummen toimipiste

Hirsalantie 11
02420 Jorvas

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

Tietosuojaseloste

Vaihde 24/7

09 3154 9000
info@etelavartiointi.fi

Toimisto ja laskutus

019 233 888
laskutus@etelavartiointi.fi

Hälytyskeskus 24/7

09 3154 9000

Myynti

Toni Träskelin, 044 036 3604
Esa-Pekka Niemi, 050 577 1864

Ota Yhteyttä

    Pyydä tarjous

    Jätä soittopyyntö

    Huoltotilaus

    ·Toteutus ja ylläpito MMD Networks·

    Hallinnoi evästeiden suostumusta
    Parhaan kokemuksen tarjoamiseksi käytämme teknologioita, kuten evästeitä, tallentaaksemme ja/tai käyttääksemme laitetietoja. Näiden tekniikoiden hyväksyminen antaa meille mahdollisuuden käsitellä tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia tällä sivustolla. Suostumuksen jättäminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
    Toiminnalliset Aina aktiivinen
    Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
    Asetukset
    Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
    Tilastot
    Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
    Markkinointi
    Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
    Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse {vendor_count} toimittajia Lue lisää näistä tarkoituksista
    Näytä asetukset
    {title} {title} {title}