Suomessa väkivallalle tai sen uhalle altistuu vuosittain yli 100 000 työntekijää. Turvallinen työympäristö kuuluu kaikille ja varautuminen hankalien ja uhkaavien asiakkaiden varalle on keskeinen investointi omaan turvallisuuteen. Koulutus antaa valmiudet hankalien, uhkaavien ja aggressiivisten henkilöiden kohtaamiseen sekä uhkatilanteisen ennaltaehkäisyyn.
Koulutuksessa opit uhka- ja vaaratilanteiden tekijöitä, kommunikointitaitoja haastavissa tilanteissa, toimintatapoja uhkatilanteen ollessa päällä sekä ymmärrät hankalien ja uhkaavien tilanteiden vaikutukset omaan työkykyysi. Koulutus pohjaa opetuksen laadukkaan asiakaspalvelutason ylläpitämiseen. Mitä osaat koulutuksen jälkeen?
- Ymmärrät uhkaavan ja aggressiivisen käytöksen syyt
- Osaat arvioida asiakkaan tunnetiloja
- Tiedostat, että voit hallita omia tunteitasi provosoitaessakin konkreettisin keinoin
- Tiedät kuinka kommunikoida hankalien ja uhkaavien asiakkaiden kanssa
- Osaat rajata ja päättää hankalat asiakastilanteet
- Tiedät millainen vaikutus hankalilla ja uhkaavilla asiakastilanteilla on hyvinvointiisi ja työkykyysi.
- Tiedät tapoja uhkatilanteista toipumiseen sekä niistä oppimiseen.
- Tiedät millaista tukea ja apua voit saada työhyvinvointisi- ja työkykysi tueksi.
Kaupan alalla
Väkivaltatilanteet liittyvät muun muassa päihteiden vaikutuksen alaisena oleviin tai muuten sekaviin asiakkaisiin ja heidän häiriökäyttäytymisensä rajaamiseen, varkaan kiinniottoon, myynnistä kieltäytymiseen sekä ryöstöihin tai niiden yrityksiin.
Kiinteistöpalvelualalla
Väkivaltaisen tai uhkaavan käytöksen kohtaaminen liittyy yleensä julkisissa tiloissa liikkumiseen ja työskentelyyn ihmisten kodeissa, yksintyöskentelyyn, rasistisiin tai muuten vahvoihin ennakkoluuloihin, epätyypillisiin työaikoihin sekä asiakkaiden päihteiden käyttöön.
Hotelli- ja ravintola-alalla
Väkivaltatilanteet syntyvät tavallisimmin sisäänpääsyn rajoittamisesta tai estämisestä, tiloista poistamisesta tai tilojen sulkemisesta, tarjoilun lopettamisesta tai asiakkaiden keskinäisten erimielisyyksien selvittämistä.
Sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla
päihtyneiden asiakkaiden vastentahtoinen hoitaminen, arvaamattomasti ja uhkaavasti käyttäytyvät omaiset, erimielisyydet hoidosta ja tarvittavista palveluista, etuuksien epääminen ja ei-toivotut päätökset. Työskenteleminen asiakkaan kotona, varustelaukkujen kantaminen sekä yksintyöskentely lisäävät väkivallan kohtaamisen riskiä.
Opetus- ja varhaiskasvatusalalla
Oppilaiden käytöksen rajaamistilanteet, rangaistuksen antaminen ja niiden valvonta, lasten ja nuorten lisääntynyt pahoinvointi sekä oppilaiden keskinäisten ristiriitojen selvittelytilanteet lisäävät väkivaltaisen käyttäytymisen riskiä.
Yksintyöskentely on väkivallan uhkaa lisäävä tekijä
Yksintyöskentelyssä väkivallan ja tapaturmien riskit korostuvat. Ilta- tai yöaikaan tehtävät työtehtävät, päihtyneet asiakkaat, rahan tai arvokkaan omaisuuden käsittely sekä työskentely avoimessa tilassa ovat palvelualalla tunnistettuja uhkaa lisääviä tekijöitä. Myös sairas- ja tapaturmatilanteet ovat merkittäviä työntekijän turvallisuustekijöitä. Työpaikalla olevat muut henkilöt, kuten kaupan asiakkaat, eivät korvaa muita työntekijöitä, vaan työnantajan tulee järjestää yksintyöskentelevälle työntekijälle mahdollisuus tarpeelliseen yhteydenpitoon työnantajan, hänen edustajansa tai muiden työntekijöiden kanssa. Yksintyöskentelyssä tulee myös varmistaa, että työntekijällä on mahdollisuus hälyttää apua.
Toimivin keino yksintyöskentelyn rajoittamiseen on vähentää yksintyöskentelyyn käytettyä aikaa. Mikäli yksintyöskentelyä ei kuitenkaan voida kokonaan välttää, on väkivallan uhan riskiä vähennettävä teknisin keinoin ja ennakolta ehkäisevillä toimilla.
Lue lisää yksintyöskentelystä >
Jäikö koulutus mietityttämään?
Mietitkö, sopisiko koulutus tarpeeseesi? Haluatko räätälöidä ryhmällesi omannäköisen koulutuksen?
Laita viestiä tai soita, niin katsotaan yhdessä tarpeisiisi sopiva koulutuskokonaisuus!
Jouka Lyly
Koulutuspalvelut
044 036 3625
jouka.lyly@etelavartiointi.fi