• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot
Etelävartiointi | Sydbevakning

Etelävartiointi | Sydbevakning

  • Om oss
  • För hemmet
        • Larm- och övervakningssystem
        • Kameraövervakning
        • Brandsäkerhet
        • Nöd- och trygghetsknappar
  • För företaget
        • Experttjänster
          • Lobbytjänster
          • Riskanalyser
          • Personskydd
          • Säkerhetskontroller
          • Säkerhetsplaner
        • Bevakningstjänster
          • Lokalbevakning
          • Områdesbevakning
          • Fjärrtjänster
          • Butikssäkerhet
          • Evenemangssäkerhet
          • Ordningsövervakning
          • Säkerhetskontroller
        • Säkerhetsteknik
          • Brottslarm och inbrottsskydd
          • Larmsystem
          • Kameraövervakning och övervakningssystem
          • Passerkontroll
          • Trygghetstelefoner
          • Läckagelarm
          • Lösningar för ensamarbete
        • Servicecenter
          • Kundtjänstcenter
          • Fjärrtjänster
          • Fastighetsjour
        • Larmcentral
        • Enhetsförvaltning
        • Utbildningar
  • Våra kunder
  • Aktuellt
  • Vill du jobba med oss?
        • Karriärberättelser
        • Lediga arbetsplatser
        • Frågor & svar
  • Kontakta oss
  • Finska
  • Svenska

Svåra och hotfulla kunder

I Finland utsätts varje år över 100 000 arbetstagare för våld eller hot om våld. Alla har rätt till en säker arbetsmiljö. Att förbereda dig på att möta svåra och hotfulla kunder är en viktig investering i din egen säkerhet. Utbildningen ger färdigheter i att hantera svåra, hotfulla och aggressiva personer samt för att förebygga hotfulla situationer. Under utbildningen får du lära dig vad som kännetecknar hotfulla och farliga situationer, kommunikationsförmåga i utmanande situationer, hur du agerar i en hotfull situation och hur svåra och hotfulla situationer påverkar din egen arbetsförmåga. Utbildningen strävar efter att upprätthålla en hög nivå av kundservice. Vad lär du dig under utbildningen?

  • Att förstå orsakerna till hotfullt och aggressivt beteende
  • Att kunna bedöma kundens känslomässiga tillstånd
  • Att kunna kontrollera dina egna känslor på ett konkret sätt även då du provoceras
  • Att kommunicera med svåra och hotfulla kunder
  • Att kunna begränsa och avbryta svåra situationer med kunderna
  • Att veta vilken inverkan svåra och hotfulla situationer med kunder har på ditt välbefinnande och din arbetsförmåga
  • Att veta hur du kan återhämta dig från och lära dig av hotfulla situationer
  • Att veta vilket stöd och vilken hjälp du kan få för att stödja ditt välbefinnande och din arbetsförmåga

Inom den kommersiella sektorn Våldsamma incidenter kopplas exempelvis till kunder som är påverkade av rusmedel eller på annat sätt förvirrade. Incidenterna kan också handla om situationer där en kunds störande beteende begränsas, en tjuv grips, en kund förvägras ett köp eller ett rån eller ett försök till rån sker.  

Inom sektorn för fastighetstjänster Situationer där man möter våldsamt eller hotfullt beteende är vanligtvis förknippade med att man rör sig i offentliga utrymmen, arbetar i människors hem eller arbetar ensam. Våldsamt eller hotfullt beteende kan också uppkomma på grund av rasistiska eller andra starka fördomar, ovanliga arbetstider samt av att kunderna använder rusmedel.

Inom hotell- och restaurangbranschen Våldsamma incidenter uppkommer oftast till följd av att någon begränsas eller nekas tillträde, eller avlägsnas från lokalen. Situationerna kan även uppkomma av att lokalen stängs och utskänkningen eller serveringen avslutas, eller vid försök att lösa en tvist mellan kunderna.

Inom social- och hälsovårdssektorn Situationer där man möter våldsamt eller hotfullt beteende sker oftast i samband med att berusade klienter behandlas ofrivilligt, att anhöriga reagerar oförutsägbart och hotfullt, att meningsskiljaktigheter om vård och behövliga tjänster uppkommer eller genom att förmåner nekas och oönskade beslut fattas. Att arbeta i klientens hem, att bära väskor med utrustning och att arbeta ensam ökar risken för att utsättas för våld.

Inom utbildning och småbarnspedagogik Situationer där man begränsar elevers beteende eller utövar och övervakar bestraffning ökar risken för våldsamt beteende. Risken ökar också av ett ökat illamående hos barn och ungdomar samt situationer där konflikter elever emellan ska lösas.


Ensamarbete ökar risken för våld

Att arbeta ensam ökar risken för våld och olyckor. Kvälls- eller nattarbete, berusade kunder, hantering av pengar eller värdefull egendom samt arbete på öppna platser är faktorer som bevisligen ökar hot och risker. Även sjukdomar och olyckor är betydande riskfaktorer för arbetstagarens säkerhet. Andra personer på arbetsplatsen, såsom kunder i butiken, ersätter inte andra arbetstagare utan arbetsgivaren bör ge ensamarbetstagaren möjlighet till nödvändig kontakt med arbetsgivaren, dennes representant eller andra arbetstagare. Vid ensamarbete bör man också se till att arbetstagaren har möjlighet att kalla på hjälp.

Det effektivaste sättet att begränsa ensamarbete är att minska den tid man arbetar ensam. Om ensamarbete ändå inte kan undvikas helt och hållet måste risken för våld minskas med hjälp av tekniska hjälpmedel och förebyggande åtgärder.

Läs mer om ensamarbete >

Blev du intresserad av utbildningen?

Undrar du om utbildningen skulle passa dina behov? Vill du skräddarsy en utbildning för din grupp?

Skicka ett meddelande eller ring oss så kan vi tillsammans hitta ett utbildningspaket som passar dina behov!

Jouka Lyly
Utbildningstjänster
044 036 3625
jouka.lyly@sydbevakning.fi

Primärt sidofält

För företaget

  • Experttjänster
  • Bevakningstjänster
  • Säkerhetsteknik
  • Larmcentral
  • Servicecenter
  • Utbildningar
    • Användning av pepparsprej
    • Utbildning i självförsvar
    • Hantering av hotfulla situationer
    • Användning av teleskopbatong
    • Svåra och hotfulla kunder
    • Grunderna i fysiska maktmedel
    • Grundkurs för ordningsvakt
    • Repetitionskurs för ordningsvakt
    • Repetitionskurs i maktmedelsredskap
  • Enhetsförvaltning

Footer

Sydbevakning Ab

Y-tunnus: 0945321-7
Teknikervägen 13
10600 Ekenäs

Kyrkslätts verksamhetsställe

Hirsalavägen 11
02420 Jorvas

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

Dataskyddsbeskrivning

Växel 24/7

09 3154 9000
info@etelavartiointi.fi

Kontor och fakturering

019 233 888
fakturering@sydbevakning.fi

Larmcentral 24/7

09 3154 9000

Försäljning

Toni Träskelin, 044 036 3604
Esa-Pekka Niemi, 050 577 1864

Ta kontakt

    Be offert

    Lämna ringbud

    Serviceorder

    ·Toteutus ja ylläpito MMD Networks·

    Hantera cookie inställningar
    Vår hemsida anväder cookies. Dessa är nödvändiga för att hemsidan skall fungera korrekt. Hemsidan använder även cookies för statistik och marknadsföring.
    Nödvändiga Alltid aktiv
    Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändigt för det legitima syftet att spara inställningar som inte är begärt av prenumeranten eller användaren
    Asetukset
    Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
    Analyser
    Dessa cookies används för att identifiera besökarstatistik, som vi använder för att förbättra webbplatsen samt dess prestanda. Informationen som samlas av oss eller en tredje part, kan inte inte direkt identifieras med enskild besökare. Dessa cookies används för att identifiera besökarstatistik, som vi använder för att förbättra webbplatsen samt dess prestanda. Informationen som samlas av oss eller en tredje part, kan inte inte direkt identifieras med enskild besökare.
    Marknadsföring
    Cookies riktad för marknadsföring används för direkt marknadsföring över internet. Information kan lagras av oss eller en tredje part, som bygger upp en profil på basen av ditt besök på webbplatsen.
    Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
    Anpassa inställningar
    {title} {title} {title}